Nieuws

Branche in beeld: Entertaiment

Elke maand schijnen wij het licht op één branche. Hoe beweegt deze branche in het landschap van mobiel adverteren? Welke trends signaleren wij? Deze week de schijnwerpers op: entertainment.

De tijd dat je thuis blijft voor jouw favoriete film of serie is voorbij. Je neemt het op met de mediabox, bekijkt het via Uitzendinggemist of binchwatcht één seizoen via Netflix. De keuze aan films, series en ook games is tegenwoordig reuze. Hoe val je op in deze entertainment jungle en hoe bereik je het juiste publiek? Wij geven vier belangrijke pijlers weg:

Specifieke targetingmogelijkheden

Omdat elke film, serie of game een ander publiek heeft, zijn specifieke targetingmogelijkheden heel waardevol. Disney zit graag met families en kinderen in de bioscoopzaal. Ubisoft bereikt graag als eerste echte innovators met de nieuwe release van Assassins Creed

Omdat onze smartphone overal mee naar toe gaat, zegt het veel over een gebruiker. Lig jij een middagje te zonnen op het strand bij Scheveningen? Of zit jij tijdens een regenachtige avond thuis op de bank? Maar ook of jij team Android of team iOS bent, bij welke provider je zit, leeftijd, geslacht en wat je favoriete apps zijn.

Uniek bereik

Je wilt natuurlijk volle zalen trekken. Het is dus noodzaak om binnen de doelgroep zoveel mogelijk verschillende mensen te bereiken met jouw advertentie. Uniek bereik is dan ook vaak een doelstelling. Op desktop weten we dankzij cookies precies wie de advertentie al eens eerder heeft gezien. Maar in apps werken cookies niet, terwijl we 90% van onze tijd op smartphone besteden in apps. Hoe meet je dan uniek bereik? Het antwoord is: advertising ID’s. Dankzij advertising ID’s kunnen we één apparaat herkennen over honderd verschillende applicaties. Zo weet je precies wie en hoe vaak een gebruiker de advertentie heeft gezien. Lees hier meer over advertising ID’s.

Interactie interactie interactie

Volle zalen trek je niet zomaar, het is de kunst om de doelgroep te boeien met jouw advertentie. Het unieke van de entertainment branche is dat je de consument kan meenemen in de ervaring van een film, serie of game. Vertaal de beleving door naar het apparaat in de handen van de consument. Pik de unieke filmkarakteristieken of spelelementen eruit en laat de doelgroep ermee spelen. Zoek de interactie op. De millennial-generatie is niet vies van een beetje tech-interactie. Laat ze tikken, draaien, vegen en schudden met jouw advertentie. Neem de tijd om na te denken over de creatieve mogelijkheden die het kleine apparaat biedt.

Goede voorbeelden van creatieve én interactieve advertenties zijn van Ubisoft met de games Assassins Creed en Watch Dogs. In de advertentie van Assassins Creed kregen consumenten een unieke sneak preview door in de banner door het spel te bewegen. Een andere keer trilde hun telefoon omdat ze gebeld werden door Aiden Pearce, de hoofdpersonage uit de game Watch Dogs die met zijn smartphone de hele stad hackt.

Watch Dogs Png MobPro

Mobile video

Video wordt meer en meer belangrijk. Natuurlijk is een trailer vaak essentieel om mensen warm te maken voor jouw serie, film of game. Uit recente onderzoeken blijkt tevens dat video op mobiel een grote impact heeft op de doelgroep. Ze zijn namelijk veel minder snel afgeleid, dan bijvoorbeeld bij televisie en ze delen de content eenvoudig met vrienden. Dit geeft de entertainment wereld nieuwe mogelijkheden om de aandacht van de doelgroep te grijpen. We kennen de pre-roll al, maar er zijn tegenwoordig veel meer creatieve videoformaten die veel meer interactie uitdagen. Check het voorbeeld van Nike hieronder. Nieuwsgierig naar meer mogelijkheden? Geef ons een gil!

Benchmarks

Je kan dus zoveel mogelijk mensen in jouw doelgroep héél precies bereiken met advertenties waarmee ze lekker aan de slag kunnen. Volgens de theorie levert dat effectieve campagnes op, maar is dat ook zo? Hiervoor nemen wij een duik in de MobPro cijfermachine. We kijken naar de gemiddelde Click Trough Ratio (CTR) en naar de gemiddelde interactie ratio. Interacties zijn bijvoorbeeld swipes, bewegingen of clicks.

De volgende cijfers zijn gebaseerd op Q1 2014 t/m Q2 2015:
Screen Shot 2015-09-29 at 09.48.48

De mate waarin gebruikers een video uitkijken (uitspeelratio) in een halfpage banner is heel divers. Soms kijkt maar 40% van alle bereikte gebruikers een video uit, een andere keer maar liefst 80%. “Alles valt of staat bij een goede video die geschikt is voor mobiel”, zegt Tim Markestein, productontwikkelaar bij MobPro. “Veel merken kopiëren video op desktop naar mobiel, maar het is een kleiner scherm en we gebruiken onze telefoon anders. Mobile video duurt maximaal 15 seconden en geeft zonder geluid ook een duidelijk beeld van de film. We moeten vooral samen kijken naar de juiste manier”.

Daarnaast zien we onmiddellijk dat de interactie ratio in de entertainment branche hoger ligt dan gemiddeld. Logischerwijs is dit te danken aan de creatieve banners, dat spreekt nou eenmaal aan. Maar schiet je de advertentie van Assassins Creed op een modemeisje die al vies kijkt bij het woord ‘gamen’, dan is al die creativiteit verloren. De juiste persoon bereiken is even belangrijk. De kunst van adverteren is dus niet alleen creativiteit, maar ook relevantie.

Volgende maand nemen we een andere branche onder de loep. Benieuwd naar hoe de bankenwereld mobiel adverteren integreert in hun mediaplannen of wellicht de zorg? Vertel het ons en we zoeken het voor je uit. Lees hier meer over hoe de automotive sector beweegt in het mobiele landschap.


Discussie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.