Inspiratie

23 marketingtermen die elke marketeer moet kennen

23 begrippen uit de (mobile) marketingwereld uitgelegd in begrijpelijke taal. Marketingtaal die elke marketeer moet begrijpen om te overleven in een mobile-only wereld.

Dankzij technologie biedt mobiel adverteren een unieke combinatie van verschillende toepassingen. Denk aan interactiviteit, personalisatie, localisatie en het gebruik van internet op elke plek. Naast enerverende marketingcampagnes, zorgt het tevens voor een grote toestroom aan nieuwe Engelse terminologie en afkortingen. Hier zijn 23 begrippen die elke marketeer moet kennen:

#1 Sales house: Beheert de advertentieruimtes van (mobiele) websites en apps die aangesloten zijn bij het netwerk van het sales house. Een sales house bemoeit zich in principe niet met de content van de websites en apps.

#2 Publisher: De Engelse vertaling van ‘uitgever’. Een partij die één of meer boeken, tijdschriften, websites of apps beheert en medeverantwoordelijk is voor de contentontwikkeling van de titels.

#3 Premium inventory: Beschikbare advertentieruimtes (inventory) van groot formaat op een prominente plek op de homepagina. Om deze reden wordt premium inventory beschouwd als meer kwalitatieve ruimtes dan ‘gewone’ inventory. Eerder verkochten uitgevers premium inventory vooral in directe relatie met een adverteerder (of mediabureau). Tegenwoordig is alle premium inventory ook verkrijgbaar via de geautomatiseerde manier (RTB).

 #4 Placements: De verschillende bannerposities op een website of in een app. Één website of app kan wel vijftig placements aanbieden.

Voorbeeld van diverse placements op Volkskrant.nl. Bron: Hendrikx, Marketingsfacts

Voorbeeld van diverse placements op Volkskrant.nl. Bron: Hendrikx, Marketingsfacts

#5 RTB (Real Time Bidding): De techniek waarmee uitgevers geautomatiseerd hun online advertentieruimtes aanbieden en adverteerders deze geautomatiseerd inkopen via een online veilingsysteem.

#6 Programmatic Marketing: Één specifieke advertentie tonen aan één consument in één specifieke context, middels het gebruik van een geautomatiseerd online veilingsysteem (RTB). Met hulp van algoritmes en data laat het systeem automatisch de juiste advertentie zien aan de juiste persoon in die specifieke context. Combineer programmatic met mobiel en je genereert een meer kwalitatief, breder en groter bereik. Waarom? Dominiek legt het uit in het artikel ‘Programmatic & mobiel: a match made in heaven’.

#7 SSP (Supply-Side Platform): Een technologisch platform waarmee uitgevers de verkoop van hun advertentieruimtes automatiseren. Een SSP helpt uitgevers om een zo goed mogelijke prijs te verkrijgen voor hun impressies.

#8 DSP (Demand Side Platform): Een technologisch platform waarmee adverteerders geautomatiseerd advertentieruimtes kunnen inkopen (RTB) bij een publisher. Het stelt de adverteerder in staat om één advertentie aan één specifieke persoon in één specifieke context te laten zien, gebaseerd op data zoals locatie en surfgedrag. Een DSP staat tegenover een SSP, waarbij de DSP de vraagzijde vormt en de SSP de aanbodzijde.

Een DSP maakt het mogelijk dat een adverteerder geautomatiseerd een advertentieruimte kan inkopen bij een SSP.

Een DSP maakt het mogelijk dat een adverteerder geautomatiseerd een advertentieruimte kan inkopen bij een SSP.

#9 Bid-request: Een verzoek van een SSP aan een DSP om real-time een advertentieruimte in te vullen. Het is een korte veilig van 100 milliseconden waar alle ontvangende DSP’s op de beschikbare advertentieruimte mogen bieden. De hoogste bieder mag een advertentie van zijn keuze direct plaatsen in de advertentieruimte. Het ontvangen van een bid-request en het beslissingsproces (bieden of niet) wordt het biedproces genoemd.

#10 Adserver: De techniek waarmee een uitgever eerst bepaalt door welke bron (SSP of direct sales) advertentieruimtes worden ingekocht en geserveerd. Vervolgens richt en serveert de adserver de advertentie op gebruiker waarvoor deze relevant is (targeting).

#11 Trading desk: Een partij die op grote schaal online advertenties geautomatiseerd inkoopt. In plaats van een eigen DSP, gebruiken zij hiervoor de DSP technologie van een derde partij. Veel mediabureaus hebben een agency trading desk die hen helpt om programmatic media, geworven door middel van RTB, te beheren.

#12 MRAID (Mobile Rich Media Ad Interface Definitions): Een protocol voor een banner om Rich Media acties (expand, sluiten, etc.) te communiceren binnen verschillende mobiele platformen, zoals Android, iOS en mobile web. Als een banner niet MRAID compliant is, is de kans groot dat de advertentie niet naar behoren werkt.

MRAID in begrijpelijke taal uitgelegd.

MRAID in begrijpelijke taal uitgelegd. Bron: Adform

#13 API (Application Programmering Interface): Een interface die commando’s geeft met programmacode aan software. Het zorgt ervoor dat je met software kan praten en je opdrachten kan geven. Je hebt verschillende API, zoals radio API en weer API.

Het laatste gebruiken wij voor onder andere weertargeting. Hierbij geeft de weer API de opdracht om de weersvoorspelling voor een bepaalde locatie op te vragen, in combinatie met een bepaalde periode. Zo kan MobPro bij mooi weer aan gebruikers in de kustregio een andere boodschap laten zien dan gebruikers in steden. Lees meer over weertargeting.

#14 SDK (Software Development Kit): Een digitale gereedschapskist met codetools waarmee developers een app kunnen bouwen, ook wel het framework van een app. Een app is doorgaans gevormd met verschillende SDK’s:

Developers SDK: Hiermee vormgeven developers een app.
Tracking SDK: Hiermee meet een marketeer welke kanalen installs generen.
Facebook SDK: Maakt het mogelijk om te adverteren op het sociale platform en share buttons toe te voegen in de app. In ruil daarvoor wil Facebook app data uitlezen.
Google SDK: Maakt het mogelijk om te adverteren binnen het Google netwerk en zorgt voor een optimale zichtbaarheid in de Google zoekresultaten. Net zoals Facebook, leest Google app data uit.

#15 App tracking: Het kunnen traceren van alle downloads en handelingen van een app, zoals gebruik, in-app aankopen en levensduur. Mogelijk met o.a. een tracking SDK. Lees hoe TomTom deze data inzet voor advertising.

#16 DMP (Data Management Platform): Een platform dat het mogelijk maakt om data te verzamelen van digitale en offline klantcontactmomenten, zoals de website, mobiele apps, marketingcampagnes, social media, winkel- en call center informatie, aangevuld met data van derde partijen. Hiermee creëert het doelgroepen en leidt deze doelgroepen naar aankooppunten. Zo ontstaat er een eenduidig en zo compleet mogelijk klantbeeld.

Een datamanagement platform brengt alle contactpunten tussen merken en consument samen.

Een datamanagement platform brengt alle contactpunten tussen merken en consument samen.

#17 VAST: Een standaard die ervoor zorgt dat het in elk soort videoplayer kan worden afgespeeld. Het definieert hoe de videobanner moet worden afgespeeld. Veel uitgevers gebruiken een eigen soort videoplayer en spreken hierdoor een eigen taal. VAST is de standaard ‘taal’ die elke videoplayer begrijpt.

#18 Advertising ID: Een advertising identifier (ook wel IDFA of IFA) identificeert een mobiel apparaat voor reclamedoeleinden. Het is vergelijkbaar met cookies, echter cookies werken in-app niet. Elke smartphone heeft een unieke advertising ID en hierdoor is het mogelijk om één apparaat over verschillende apps te herkennen en te onderscheiden van andere apparaten. De advertising ID maakt het mogelijk voor een adverteerder om een mobiele consument in-app te retargeten met een advertentie.

#19 Audiences bouwen: Gedurende een campagne advertising ID’s verzamelen die op een bepaalde manier in aanraking zijn gekomen met de advertentie(s). Bijvoorbeeld een campagne audience opbouwen bestaande uit advertising ID’s die de advertentie hebben gezien. Op een later moment zou je deze speciaal opgebouwde doelgroep opnieuw kunnen aanraken met een advertentie (retargeting). Ook kun je op deze manier bijhouden en bepalen hoe vaak de doelgroep de uiting ziet (frequency capping).

#20 Audiences targeting: Het serveren van een advertentie aan een vooropgezette doelgroep bestaande uit verzamelde advertising ID’s met gemeenschappelijke overeenkomst. Bijvoorbeeld: mannen tussen 21-45 jaar of vrouwen 55+. PRA Health Sciences maakte bijvoorbeeld handig gebruik van audience targeting om enkel een hele precieze doelgroep te bereiken.

#21 Viewability: Een term die definieert in hoeverre een digitale advertentie zichtbaar is geweest. De internationale standaard schrijft voor dat een advertentie als viewable wordt beschouwd als 50% van de pixels minimaal één seconde aaneengesloten in beeld geweest is. Lees hoe je het viewability probleem kan oplossen met Big Data.

#22 OS (Operating System): het besturingssysteem van een smartphone, bijvoorbeeld Android, iOS of Windows phone.

#23 ASO (App Store Optimalisatie): Verbeteringen die ervoor zorgen dat een app beter in een app store gevonden wordt. Het wordt ook wel gezien als een nieuwe vorm van SEO (Search Engine Optimization) waarbij je de vindbaarheid van een website in de organische zoekresultaten van een zoekmachine verbetert. Net als bij SEO, heeft het als doel zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te staan, zodat meer gebruikers op de app klikken en deze vervolgens downloaden. Naast ASO zijn er meer factoren die het succes van een app bepalen. Lees meer tips over app marketing.

Mobile journalist en merkromanticus. Brengt merken en mobile advertising passievol samen in meeslepende prozaverhalen.

Discussie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.