Nieuws

MobPro’s gids voor mobiele formaten, deel 2: interactie

Mobile advertising is uniek qua mogelijkheden in creatie en interactie. Er zijn vele opties: van video’s, naar store locators en shake banners. Maar wanneer pas je welke feature toe bij je mobiele advertentie en wat is de valkuil? MobPro schiet te hulp en komt met dé gids voor mobiele formaten. Deze week deel twee uit ons drieluik: interactie.

Carrousel

Een carrousel is een element in een banner waarin verschillende beelden elkaar afwisselen. Merken met een divers productaanbod kunnen, middels een carrousel, mobiele gebruikers door verschillende producten laten swipen. Zo kun je meerdere producten in één advertentie laten zien en vergroot je zo de kans dat je mensen aanspreekt met een product dat bij ze past. Een eventueel nadeel van dit formaat is dat de afbeeldingen vrij klein worden weergegeven.

Een voorbeeld is een campagne van Sunweb, waarbij de gebruiker een carrousel met  vakantie-opties ziet: swipen naar de vakantie die bij je past. Ook onderstaande video is een goed voorbeeld van de inzet van een carrousel. Sting toont duidelijke voorbeelden van haar sale, waar de gebruiker doorheen kan swipen.

Quiz

De quiz is een interactief formaat bij uitstek. De quizbanner is bijzonder geschikt om een doelgroep bewust te maken van een campagneboodschap. De banner trekt de aandacht van de gebruiker en nodigt uit tot een (inhoudelijke) reactie. Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld een vraag beantwoorden of een keuze maken bij een stelling. Bij het inzetten van een quizbanner is het wel van groot belang dat de juiste vraag wordt voorgelegd aan de gebruiker: te makkelijk is niet interessant genoeg en te moeilijk kan afschrikwekkend werken.

Shaken

Een shakebanner biedt de doelgroep een bijzondere manier om te interacteren met de advertentie. De gebruiker reageert niet door te klikken of swipen, maar door met de telefoon te schudden. Deze feature werkt, net als de 360° video, middels de gyroscoop in de smartphone. Een shakebanner is erg geschikt voor gebruik met een spelelement. Door de gebruiker nieuwsgierig te maken of te prikkelen, wordt de kans op interactie groter: wat zie ik als ik schud? Een valkuil kan zijn wanneer de feature wordt ingezet, maar eigenlijk niets toevoegt en de advertentie net zo goed een normale banner had kunnen zijn.

Reminder

Met de reminder biedt je gebruikers een geheugensteuntje. Zo zorg je ervoor dat iemand een bepaalde herinnering in de agenda zet. De gebruiker komt dus op een later moment nog eens terug. Vooral voor zaken die meer tijd of moeite van de doelgroep vragen is dit een geschikte feature. Door deze toepassing heb je in feite twee impressies voor de prijs van één.

Belangrijk is of de reminder relevant genoeg is voor mensen om in de agenda van de gebruiker te plaatsen. Dagen, als vaderdag of moederdag, die snel worden vergeten zijn goede voorbeelden. Ook kun je ervoor zorgen dat gebruikers in de avond na het werk er nog eens naar kijken. Vooral wanneer het behoorlijk wat werk vraagt, is dit een goed idee.

Lees hier het eerste deel uit ons drieluik: video en bekijk hier deel drie: data.

Om al deze toepassingen in apps soepel te laten verlopen en de consument de beste ervaring met het merk te geven, is MRAID van belang. Deze zomer zal de nieuwe versie hiervan beschikbaar komen; MRAID 3.0. Mocht je nog vragen hebben over MRAID 3.0 mail dan naar contact@mobpro.com of bel 020 702 8204.

Onderzoeksjournaliste in de categorie mobiel.

Discussie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.